Information of Monthly Regular Meeting May 2022 (The 202nd Meeting of Opera Research Group)

Monthly Regular Meeting May 2022 (The 202nd Meeting of Opera Research Group)

Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University

  • Time and Date : May 14th (Sat.) 2022, 16:30-18:00 (JST)
  • Format : Online meeting (Zoom)
    – Registration is required by May 11th (Wed.). Please fill out the following Google-Form:
    (https://forms.gle/H9z49oGrRYmDBL9v9)
    -The invitation e-mail via zoom will be sent to the registrants on May 13th.
  • Presenter : MORI, Yoshiko
  • Affiliation, Position: Lecturer (Waseda University)
  • Title: “Le grand opéra de Paris au 19e siècle et les médias”
  • Language : Japanese
  • Abstract :
    Le grand opéra est un des genres qui ont été créés à l’Opéra de Paris dans les années 1830 et 1840 . La Muette de Portici d’Auber (1828) en est la première œuvre représentative, et Guillaume Tell de Rossini (1829), la deuxième.
    Il semble que la première représentation de La Muette de Portici ait été un des motifs de la Révolution de juillet et de la Révolution belge. Nous pouvons dire que celle-ci et Guillaume Tell ont reflété la société de l’époque de la Restauration et beaucoup influencé leurs spectateurs. Nous considérons donc que ces représentations ont rappelé la Révolution de 1789 à leurs spectateurs à l’occasion de la nouvelle révolution de 1830, et qu’elles remplissaient inconsciemment un rôle politique de « média théâtral » de cette époque-là.
    Cette hypothèse se révèle en analysant les tableaux des finales. Le nom de « tableau » se donne de par l’effet plastique et pittoresque produit, à la fin d’un acte d’un mélodrame ou d’un opéra. Nous tenterons donc d’élucider la façon dont ces tableaux médiatiques ont influencé les spectateurs en nous référant à l’étude de ces finales.
  • Profile of Presenter :
    Yoshiko Mori is a lecturer at Waseda University. She studied musicology at l’université de Paris Ⅳ, and has a PhD from Waseda University (Her thesis focused on the ‘Opérette-féerie’ by Offenbach). She is the author of The Beginning of Operetta: Offenbach and Modern Japan (2017), the co-editor of Handbook for Opera and Music Theatre Studies-Reading Keywords (2017), Theater and Music (2020). Special research fields: opera, operetta in France.
  • Moderator: SATO, Suguru
Next meeting
  • Next meeting will be held on June 18th (Sat.) 2022
  • Presenter : HIRANO, Emiko
  • Moderator : KUGIMIYA, Takako

◆Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organization, Waseda University
e-mail address: operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp ( [at] = @)